Onze normen en waarden
Wij zijn geen poetsbedrijf!
Onze medewerkers zijn zorgverleners die u ondersteunen bij huishoudelijke werkzaamheden waardoor u langer in staat bent thuis te kunnen blijven wonen. Hieraan zijn dan ook regels gebonden;
- Op grond van geloof, levensbeschouwing, afkomst, cultuur, geslacht, geaardheid of leeftijd wordt niemand beoordeeld of buitengesloten.
- Wij behandelen u met respect en verwachten dat u ons ook met respect behandeld.
- Ook telefonisch verwachten wij dat u ons op een vriendelijke toon te woord staat. Gesprekken waarin geschreeuwd, gescholden of gedreigd wordt, zullen door ons worden beëindigd.
- Wanneer er tijdens het zorgmoment situaties ontstaan waarbij de hulpverlener zich onveilig, onprettig of zich niet in staat voelt het zorgmoment op een goede manier voort te zetten, kan de hulpverlener het zorgmoment beëindigen.
- Wij doen ons best om zoveel mogelijk rekening houden met uw wensen. Soms is dit niet volledig mogelijk. Hierover gaan wij dan met u in gesprek.
- Tijdens vakantie of ziekte van uw hulpverlener kan het zijn dat u minder hulp ontvangt of op andere dagen en tijden dan gebruikelijk. Wanneer u heeft aangegeven dat u vervanging wil, komt u bij ons op de vervanglijst. U wordt gebeld wanneer er een zorgmoment beschikbaar is.
- Krijgt u bericht dat uw hulpverlener afwezig is, stopt of op vakantie gaat, neem dan bij vragen contact op met kantoor (085-0495111). De hulpverlener zelf draagt hier geen verantwoordelijkheid voor.
- Onze hulpverleners worden geadviseerd en geleerd om op een zo ergonomisch mogelijke manier te werken. Dit kan anders zijn dan u gewend bent. Wij verwachten dat u dit respecteert.
- Onze hulpverleners werken bij meerdere cliënten. Het is daarom niet realistisch dat zij al uw voorkeuren kunnen onthouden. U kunt hier natuurlijk op een respectvolle manier met elkaar over in gesprek gaan.
- Wij waarborgen uw privacy. Wat onze hulpverleners horen en zien tijdens het zorgmoment wordt vertrouwelijk behandeld en alleen gedeeld met kantoor wanneer zij zich zorgen maken of vragen hebben. Wij verwachten ook van u dat u de privacy van de hulpverleners waarborgt.
- Als onze hulpverleners ziek zijn, komen zij niet naar u toe of overleggen zij met u of ze kunnen komen (bijvoorbeeld bij een lichte verkoudheid). Wij verwachten ook van u dat u ons laat weten wanneer er iemand in uw huishouden ziek is. Zo kunnen we samen voorkomen dat onze hulpverleners en andere cliënten onnodig risico lopen op besmetting.
- Wij vinden het belangrijk dat de zorgmomenten zo prettig mogelijk verlopen. Samen maken we er gezellige momenten van.
Wanneer kunnen wij u niet helpen of moeten wij de zorgverlening beëindigen
- Wanneer u tijdens het zorgmoment onder invloed bent van alcohol of verdovende middelen.
- Wanneer er sprake is van grensoverschrijdend gedrag, dit wordt altijd bepaald door de hulpverlener.
- Wanneer u niet openstaat voor de aangeboden zorg.
- Wanneer de omgeving zodanig vervuilt is dat dit een risico vormt voor de gezondheid van de hulpverlener.
- Wanneer er sprake is van discriminatie, (verbale) agressie of intimidatie richting onze hulpverleners.
- Wanneer u, na een waarschuwing, vasthoudt aan gedragspatronen waarvoor u gewaarschuwd bent.
- Wanneer er niemand in de woning is tijdens het zorgmoment.
- Wanneer de complexiteit van de zorgvraag te hoog is waardoor niet op de juiste manier invulling kan worden gegeven aan het zorgmoment.
- Wanneer u niet de voorgeschreven materialen en handschoentjes in huis heeft of deze ernstige gebreken vertonen.
- Wanneer u geen geldige indicatie (meer) heeft en geen particuliere zorg wil inkopen.
- Wanneer iemand in uw huishouden een indicatie heeft ontvangen vanuit de wet langdurige zorg en u geen persoonsgebonden budget wil aanvragen.